Smarting logo ny rosa_mobilhuvud

United Screens 5 trender för influencermarknadsföring
 

Rörliga videos, Youtube och influencers blir bara hetare och hetare och är i dag en maktfaktor som marknadsföringsplats för produkter och varumärken.

Därför var det extra intressant att gå på United Screens frukostmöte på Berghs School of Communication för att seom de bjöd på några smarta tips.

United Screens är i dag det ledande influensernätverket i norden med både influensers och artister i sitt nätverk.

Under seminariet presenterade
Stina Honkamaa Bergfors, grundare av United Screens, 5 heta trender som visar lite vart inluencermarknadsföring är på väg.

1. Reklammärkning – från förvirring till förtroende
Nu ska alla reklamsamarbeten märkas ut tydligt enligt marknadsföringslagen. Något som välkomnades både av United Screens och av influenserna på plats.

2. Från audience till fanbase
Influenserna lär känna sina följare in i detalj. De vet vad de vill ha och inte ha och hur de reagerar på olika saker. 

3. Brandsafe och premium – vid köp av reklamutrymme
I dag går man mot att få bättre kvalitet på sina träffar. Man vill inte synas i fel sammanhang och betalar hellre mer för kvalitativa träffar än kvantitet.

4. Fortsatt tillväxt för online-video
Linjär-tv minskar och Youtube ökar (se bild).

5. Musik dominerar Youtube. Starkare än någonsin
94 av de 100 mest sedda videorna på Youtube är musikvideos.

Vi stötte också på Ida Brink från United Screens efteråt och pratade lite med henne. Ett mycket intressant samtal som ledde fram till ett vi kommer att göra en Smartingfilm med henne framöver om just influenser marketing. 

SMART TIPS!
Smarting frågade vad är det som är viktigt när man är influenser. Hur får man följare?

Idas svar var att taggning är oerhört viktigt för att människor ska hitta till bloggen. Det är kanske självklart men ack så viktigt. United Screens arbetar oerhört mycket med sökordsoptimering, berättar Ida. Så alla ni som har en blogg eller gör videos. Tänk på att ösa på med taggar. Tänk – vad skulle du söka på för något?

De populära influencerna Wilma & Emil Holmqvist bjöd oss på tips och om hur de arbetar med betalda samarbeten (se filmen nedan).