Smarting logo ny rosa_mobilhuvud
Rörliga videos, Youtube och influencers blir bara hetare och hetare och är i dag en maktfaktor som marknadsföringsplats för produkter och varumärken.

Därför var det extra intressant att gå på United Screens frukostmöte på Berghs School of Communication för att seom de bjöd på några smarta tips.

United Screens är i dag det ledande influensernätverket i norden med både influensers och artister i sitt nätverk.

Under seminariet presenterade
Stina Honkamaa Bergfors, grundare av United Screens, 5 heta trender som visar lite vart inluencermarknadsföring är på väg.

1. Reklammärkning – från förvirring till förtroende
Nu ska alla reklamsamarbeten märkas ut tydligt enligt marknadsföringslagen. Något som välkomnades både av United Screens och av influenserna på plats.

2. Från audience till fanbase
Influenserna lär känna sina följare in i detalj. De vet vad de vill ha och inte ha och hur de reagerar på olika saker. 

3. Brandsafe och premium – vid köp av reklamutrymme
I dag går man mot att få bättre kvalitet på sina träffar. Man vill inte synas i fel sammanhang och betalar hellre mer för kvalitativa träffar än kvantitet.

4. Fortsatt tillväxt för online-video
Linjär-tv minskar och Youtube ökar (se bild).

5. Musik dominerar Youtube. Starkare än någonsin
94 av de 100 mest sedda videorna på Youtube är musikvideos.

Vi stötte också på Ida Brink från United Screens efteråt och pratade lite med henne. Ett mycket intressant samtal som ledde fram till ett vi kommer att göra en Smartingfilm med henne framöver om just influenser marketing. 

SMART TIPS!
Smarting frågade vad är det som är viktigt när man är influenser. Hur får man följare?

Idas svar var att taggning är oerhört viktigt för att människor ska hitta till bloggen. Det är kanske självklart men ack så viktigt. United Screens arbetar oerhört mycket med sökordsoptimering, berättar Ida. Så alla ni som har en blogg eller gör videos. Tänk på att ösa på med taggar. Tänk – vad skulle du söka på för något?

De populära influencerna Wilma & Emil Holmqvist bjöd oss på tips och om hur de arbetar med betalda samarbeten (se filmen nedan).
Läs hela inlägget »

Anna Bråkenhielm bjöd in till mingel och samtal  kring sin nya bok Räkna med Bråk med Katarina Hansson en annan medieentreprenör som idag driver Annas tidningsbaby Passion for Business.

Smarting var på plats och passade så klart på att få en liten smartstund med Anna!

Anna Bråkenhielm började sin mediekarriär på produktionsbolaget STRIX.

Hon gjorde bla realityserien Robinson till en megasuccé och har efter det startat upp ett par produktionsbolag, det första sålde hon till ITV i London.

Hon har även startat affärstidningen och nätverket Passion for Business som hon inte tjänat så mycket ekonomiskt på som hennes TV-satsningar men som hon vill hålla fast vid.

Idag föder Anna upp hästar i Skåne, något hon kan göra och gör mycket bra.

Det Anna åstadkommit i företags- och mediesverige saknar motstycke. 
Perfekta presenten till den som tror den har allt...!

Köp hennes bok Räkna med bråk, till dig själv bästa kompisen eller din dotter eller till din chef!

Tack Anna för att du tog dig tid till ett litet smartprat med oss innan du tog scenen!

Vi ses snart igen - Räkna med Anna Bråkenhielm!

 

Läs hela inlägget »
Sophia Bendz på SUP46. Eftersnack med besökare på eventet. Sophia Bendz på SUP46. Eftersnack med besökare på eventet.
Salen var fullsatt på SUP46 i Stockholm i går kväll när Sophia Bendz var där och delade med sig av sin yrkesresa och erfarenheter.

Alla ville veta allt om hennes resa med Spotify och nuvarande arbete på investmentbolaget Atomico, där hon arbetar med rådgivning kring marknadskommunikation och att skala upp varumärken.

Smarta tips hon delade med sig var
  • att våga ta språnget och hoppa på något nytt om det känns rätt i magen. Själv hoppade hon innan hon kom till Spotify av två välbetala arbeten inom bank och PR-världen.
  • att hitta smarta samarbeten med bra partners för att få ut sitt varumärke. Del i Spotifys framgångsrika kommunikationsstrategi var att få till samarbeten med Telia i Sverige och senare Facebook i USA och på så sätt komma ut till större kundkretsar.
  • befinn dig i rätt sammanhang. Mingla, nätverka och gå på fester. Själv fick hon marknadsjobbet på Spotify genom att träffa grundarna på en fest. De hade hört att hon var duktig på det hon gjorde och jobbet var hennes.
Se smartingfilmen från eventet med Sophia Bendz.

Smartings Maria Forssén på väg till SUP46 och lyssna på Sophia Bendz.

Läs hela inlägget »

Annika Shelley är kanadensaren som ger energi till vilket projekt hon än tar sig för. Hållbarhet har varit hennes främsta verksamhetsområde på senare tid med uppdragsgivare som HM.

I Maj 2017 uppstod Piratflickorna, ett projekt som ska motverka unga tjejers psykiska ohälsa. Annika har själv erfarenhet från området och vill genom denna plattform söka hjälpa så många unga tjejer som möjligt. 

Se Annika berätta om Piratflickorna och hur du och din organisation kan vara med och bidra. I dagsläget finns en Facebooksida. Smarting återkommer med mer info som supporting partner!

Från en Piratflicka till en annan - Lycka till Annika Shelley!

Läs hela inlägget »

En kylig hösteftermiddag fick jag förmånen att träffa Mette Rode Sundstrøm, VD för auktionshuset Lauritz.com 

Mette kan konsten att sticka ut med sitt karakteristiska röda hår och sina färgsprakande kläder. I intervjudn berättar Mette om hennes nästa steg då hon går in i en friare roll för fler samarbeten på samtliga av Lauritz marknader.

I Stockholm finns Lauritz i Slakthusområdet i Magasin 3 i Frihamnen samt inne i city på Nybrogatan på Auktionsverket.

Mette brinner för vackra saker, för fine art, design och för vintage - själva essensen av Lauritz.

Nästa steg är samarbete i Stockholm med en känd designskola på ett museum och en resa till Tyskland för samarbete med konst- och designskolor där.

Auf Wiedersehen Mette.

Maria Forssén, Smarting

Läs hela inlägget »