Smarting logo ny rosa_mobilhuvud

Smarting deltog i en afternoon tea med fokus på google, youtube och sociala medier.

Ett 15-tal intresserade samlades på Ekskäret Clustret som är ett co-working space mitt i Stockholm City, våningen ovanför Epicenter, kring ökade möjligheter att sticka ut på nätet.

Härligt att återse Smartingar och andra businessdrivna personer!

Bra råd vi fick med oss var att sidan måste vara relevant - om man t ex som Smarting är ett nätverk måste detta ydligt framgå på 1a sidan för att Google ska kunna sökoptimera. Googla de sökord du vill förknippa din verksamhet och se hur de som kommer högst har gjort!

Vi fick också lära oss om Google my business, att den hänger ihop med googlekartan. Bra alltså att använda google my business för att komma med på kartan och för att komma med i det högra fältet på Google.

Vi fick också info hur youtubefilmer får fler tittare - här är rubriken viktig, upprepa med t ex nätverk i titeln så att din verksamhet synkar på google och youtube. 

På din site, gå även in i ditt webverktyg och tagga bilder med  tex nätverk.

Vi fick även redan på hur startbilden på filmer kan ändras och bli mer relevanta - för filmer på facebook, använd Facebook debugger och för Linkedin - inspector.

Vi fick även tips om ett smidigt verktyg för att producera poddar - Anchor - som även är kopplat mot platser där poddar finns såsom Spotify!

Tack Ulrika Algotsson, internetstrateg, för inbjudan!

Läs hela inlägget »

Soki Choi slog igenom stort som IT-prinsessan för hela svenska folket efter att SVT följt henne i två år i början av 2000-talet. 

Efter IT-karriären doktorerade hon i komplexa system i sjukvården, om samgåendet mellan Huddinge Sjukhus och Karolinska. Hon har gästforskat vid Harvard och har hållt debatt kring hjärnan i direktsänd TV.

Nu debuterar hon som författare på Bonnier med boken som redan blivit en bestseller – Kimchi och Kombucha om tarmbakterier som stärker hjärnan. Tarmbakterier finns i fermentera mat såsom kimchi och kimbucha. Sokis födelseland Korea äter just dessa.

Som underlag för boken har Soki gått i genom 400 vetenskapliga artiklar och boken har gåtts igenom av fem faktagranskare.

Smartings Maria Forssén medverkade på fullsatt bokrelease i veckan på Strandvägen i Stockholm.

Grattis Soki till ännu en succé!

Läs hela inlägget »
Allt fler startar en webbutik. Någon som arbetat med det i många år är Åsa Malmsten som driver Freaky Kitchen.

Vilka är utmaningarna tycker hon? Hur ser trenderna ut och hör hennes smarta tips vad du bör tänka på när du startar e-handel.

Se veckans smartingfilm där hon delar med sig av sina erfarenheter.
Träffa henne också i vårt nätverk Smarting.
Läs hela inlägget »
Anna Charlotte Bosten, Yvonne Ekdahl, Marie Ericsson Drotte, Åsa Malmsten och Eva Olofsson på Smarting Session. Anna Charlotte Bosten, Yvonne Ekdahl, Marie Ericsson Drotte, Åsa Malmsten och Eva Olofsson på Smarting Session.
Wow, vad kul, inspirerande och spännande den blev vår första Smarting Session på Vau de Ville i hjärtat av Stockholm!

Så härligt att se alla dessa fantastiska kvinnor med så mycket kunskap, erfarenhet, mod och idérikedom. Att bara samlas under avslappnade former och hjälpa varandra att utvecklas och ge varandra input och nya tankar och idéer. Vad kan inte spira fram ur detta?

Jättetack till alla som kom och bidrog!
Och stort tack till EwaMari Johansson som kom och berätta om sina fantastiska bilder från highfashionvärlden och sitt spännande liv.

Se mingelreportage från vår första Smarting Session här.
Läs hela inlägget »
Anne Hesselgren pratar om framtidens vinnare inom handeln. Anne Hesselgren pratar om framtidens vinnare inom handeln.
Vad händer inom handel och mode just nu?

Allt är i omvälvning i och med att näthandel ökar och köpbeteendet håller på att ändras.

Vad gör handeln eller vad bör de göra för att möta den utvecklingen och lyckas i framtiden? Det var vi på Smarting väldigt nyfikna på och dessutom är det alltid kul att se vad som gäller i modebilden.

Vi gick på ett intressant föredrag med Anne Hesselgren från KOM (Visual Merchandising) som visade på vad som är framgångsfaktorer för handeln och varumärken in i framtiden.

Se smartingfilmen med henne för att få den senaste inputen i frågan. Den är intressant för alla som driver någon typ av handel. Här får ni bland annat veta de senaste digitala trenderna.

Vi mötte också trevliga Lilian Arturén som var på plats och promotade sitt märke Milook. De säljer fina underklänningar, toppar och byxor för den moderna kvinnan. Så ljuvliga material, snygg design och härligt softa färger. Det är vill-ha känsla på dem.

Och det blev ett trevlig avslut för Maria och mig i den lilla restaurangen där vi summerade, innan det var dags att ta helg!
Maria Forssén och Marie Ericsson Drotte från Smarting och Lilian Arturén, Milook i mitten. Så kul att ses!
Maria Forssén och Marie Ericsson Drotte från Smarting och Lilian Arturén, Milook i mitten. Så kul att ses!
Milook kollektion – urhärliga underkläder för den moderna kvinnans vardag.
Läs hela inlägget »
Rörliga videos, Youtube och influencers blir bara hetare och hetare och är i dag en maktfaktor som marknadsföringsplats för produkter och varumärken.

Därför var det extra intressant att gå på United Screens frukostmöte på Berghs School of Communication för att seom de bjöd på några smarta tips.

United Screens är i dag det ledande influensernätverket i norden med både influensers och artister i sitt nätverk.

Under seminariet presenterade
Stina Honkamaa Bergfors, grundare av United Screens, 5 heta trender som visar lite vart inluencermarknadsföring är på väg.

1. Reklammärkning – från förvirring till förtroende
Nu ska alla reklamsamarbeten märkas ut tydligt enligt marknadsföringslagen. Något som välkomnades både av United Screens och av influenserna på plats.

2. Från audience till fanbase
Influenserna lär känna sina följare in i detalj. De vet vad de vill ha och inte ha och hur de reagerar på olika saker. 

3. Brandsafe och premium – vid köp av reklamutrymme
I dag går man mot att få bättre kvalitet på sina träffar. Man vill inte synas i fel sammanhang och betalar hellre mer för kvalitativa träffar än kvantitet.

4. Fortsatt tillväxt för online-video
Linjär-tv minskar och Youtube ökar (se bild).

5. Musik dominerar Youtube. Starkare än någonsin
94 av de 100 mest sedda videorna på Youtube är musikvideos.

Vi stötte också på Ida Brink från United Screens efteråt och pratade lite med henne. Ett mycket intressant samtal som ledde fram till ett vi kommer att göra en Smartingfilm med henne framöver om just influenser marketing. 

SMART TIPS!
Smarting frågade vad är det som är viktigt när man är influenser. Hur får man följare?

Idas svar var att taggning är oerhört viktigt för att människor ska hitta till bloggen. Det är kanske självklart men ack så viktigt. United Screens arbetar oerhört mycket med sökordsoptimering, berättar Ida. Så alla ni som har en blogg eller gör videos. Tänk på att ösa på med taggar. Tänk – vad skulle du söka på för något?

De populära influencerna Wilma & Emil Holmqvist bjöd oss på tips och om hur de arbetar med betalda samarbeten (se filmen nedan).
Läs hela inlägget »

Anna Bråkenhielm bjöd in till mingel och samtal  kring sin nya bok Räkna med Bråk med Katarina Hansson en annan medieentreprenör som idag driver Annas tidningsbaby Passion for Business.

Smarting var på plats och passade så klart på att få en liten smartstund med Anna!

Anna Bråkenhielm började sin mediekarriär på produktionsbolaget STRIX.

Hon gjorde bla realityserien Robinson till en megasuccé och har efter det startat upp ett par produktionsbolag, det första sålde hon till ITV i London.

Hon har även startat affärstidningen och nätverket Passion for Business som hon inte tjänat så mycket ekonomiskt på som hennes TV-satsningar men som hon vill hålla fast vid.

Idag föder Anna upp hästar i Skåne, något hon kan göra och gör mycket bra.

Det Anna åstadkommit i företags- och mediesverige saknar motstycke. 
Perfekta presenten till den som tror den har allt...!

Köp hennes bok Räkna med bråk, till dig själv bästa kompisen eller din dotter eller till din chef!

Tack Anna för att du tog dig tid till ett litet smartprat med oss innan du tog scenen!

Vi ses snart igen - Räkna med Anna Bråkenhielm!

 

Läs hela inlägget »
Sophia Bendz på SUP46. Eftersnack med besökare på eventet. Sophia Bendz på SUP46. Eftersnack med besökare på eventet.
Salen var fullsatt på SUP46 i Stockholm i går kväll när Sophia Bendz var där och delade med sig av sin yrkesresa och erfarenheter.

Alla ville veta allt om hennes resa med Spotify och nuvarande arbete på investmentbolaget Atomico, där hon arbetar med rådgivning kring marknadskommunikation och att skala upp varumärken.

Smarta tips hon delade med sig var
  • att våga ta språnget och hoppa på något nytt om det känns rätt i magen. Själv hoppade hon innan hon kom till Spotify av två välbetala arbeten inom bank och PR-världen.
  • att hitta smarta samarbeten med bra partners för att få ut sitt varumärke. Del i Spotifys framgångsrika kommunikationsstrategi var att få till samarbeten med Telia i Sverige och senare Facebook i USA och på så sätt komma ut till större kundkretsar.
  • befinn dig i rätt sammanhang. Mingla, nätverka och gå på fester. Själv fick hon marknadsjobbet på Spotify genom att träffa grundarna på en fest. De hade hört att hon var duktig på det hon gjorde och jobbet var hennes.
Se smartingfilmen från eventet med Sophia Bendz.

Smartings Maria Forssén på väg till SUP46 och lyssna på Sophia Bendz.

Läs hela inlägget »

Annika Shelley är kanadensaren som ger energi till vilket projekt hon än tar sig för. Hållbarhet har varit hennes främsta verksamhetsområde på senare tid med uppdragsgivare som HM.

I Maj 2017 uppstod Piratflickorna, ett projekt som ska motverka unga tjejers psykiska ohälsa. Annika har själv erfarenhet från området och vill genom denna plattform söka hjälpa så många unga tjejer som möjligt. 

Se Annika berätta om Piratflickorna och hur du och din organisation kan vara med och bidra. I dagsläget finns en Facebooksida. Smarting återkommer med mer info som supporting partner!

Från en Piratflicka till en annan - Lycka till Annika Shelley!

Läs hela inlägget »

En kylig hösteftermiddag fick jag förmånen att träffa Mette Rode Sundstrøm, VD för auktionshuset Lauritz.com 

Mette kan konsten att sticka ut med sitt karakteristiska röda hår och sina färgsprakande kläder. I intervjudn berättar Mette om hennes nästa steg då hon går in i en friare roll för fler samarbeten på samtliga av Lauritz marknader.

I Stockholm finns Lauritz i Slakthusområdet i Magasin 3 i Frihamnen samt inne i city på Nybrogatan på Auktionsverket.

Mette brinner för vackra saker, för fine art, design och för vintage - själva essensen av Lauritz.

Nästa steg är samarbete i Stockholm med en känd designskola på ett museum och en resa till Tyskland för samarbete med konst- och designskolor där.

Auf Wiedersehen Mette.

Maria Forssén, Smarting

Läs hela inlägget »

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

-

Arkiv

Länkar

Etiketter